بازار ارومیه + آدرس و تصاویر

خانهمجله سیتادیوممجله سیتادیومبازار ارومیه + آدرس و تصاویر

بازار سنتی ارومیه

مقدمه

معمولا تمام شهرهای بزرگ یک بازار قدیمی دارند که تأمین کننده کل کالاهای شهر است. ارومیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله می‌خواهیم تمامی بخش‌های بازار سنتی ارومیه را شرح دهیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 تاریخچه و قدمت بازار سنتی ارومیه

بازار ارومیه در مرکز شهر کنار مسجد جامع ارومیه قرار دارد. این بازار سنتی از قدمت بسیار بالایی برخوردار است و مربوط به دوران زندیه و قاجاریه است. در زمان‌های بسیار دور، روستاهای اطراف برای مبادله محصولات مورد نظر خود به این مکان مراجعه می‌کردند.

سراها و تیمچه های بازار سنتی ارومیه

بازار سنتی ارومیه دارای سراها و تیمچه‌های مختلفی است و از تنوع بی نظیری از محصولات برخوردار است. از جمله سراهای بازار ارومیه می‌توان به مسگری، زرگری، چاقوسازی، فرش‌فروشی، بلور‌فروشی، کفاشی، عطاری، بزازی و… اشاره کرد، همچنین محصولات دیگری چون لبنیات محلی، طلا و جواهر، پارچه و پوشاک، ظروف مختلف، کیف و کفش چرم و… نیز به فروش می‌رسد. در ادامه در مورد راسته‌های بازار ارومیه توضیح بیشتری خواهیم داد.

راسته مسگرها

راسته مسگرها در بازار ارومیه

راسته مسگرها از شلوغ‌ترین بخش‌های بازار ارومیه است که جزو محبوب‌ترین بخش‌ها هم هست. در این راسته ظرف‌های بی نظیر و خوش رنگ مسی وجود دارد که هنر ایرانی را به جهانیان معرفی می‌نماید. این ظروف مسی توسط مسگرهای ماهر ساخته شده است.

راسته لبنیات‌فروشی

راسته لبنیات فروشی جزو راسته‌های خوشمزه و پرطرفدار بازار ارومیه است. لازم به ذکر است که محصولات لبنی این راسته کاملا به روش سنتی تهیه می‌شوند.

راسته عطاری

راسته عطاری در بازار ارومیه

معمولا در هر بازاری بخش عطاری به لحاظ ظاهری، عطر و رنگ بو بسیار چشمگیر است. راسته عطاری بازار ارومیه بسیار کامل و متشکل از ادویه‌های رنگی برای مصارف درمانی، خوراکی، آرایشی و بهداشتی است، همچنین انواع صابون و شامپوهای گیاهی نیز در این راسته به فروش می‌رسد.

راسته کفش‌فروشی

یکی از کامل‌ترین راسته‌های بازار ارومیه راسته کفش فروشی است. محال است مدلی مدنظرتان باشد ولی نتوانید اینجا پیدا کنید. در مغازه‌های راسته کفش فروشی همه مدل کفش برای همه سنین به راحتی پیدا می‌شود.

راسته بلور‌فروشی

اگر به دنبال خرید بلورهای باکیفیت و زیبا در ارومیه هستید، راسته بلورفروشی بازار سنتی ارومیه بهترین انتخاب برای شماست. بلورهای این راسته تماما با دستان بلورسازان ماهر ارومیه‌ای ساخته شده است.

راسته پارچه‌فروشان

راسته پارچه فروشان در بازار ارومیه

بسیاری از خیاطان و مزون‌داران برای خرید به صرفه‌تر پارچه در شهرهای بزرگ به بازار اصلی آن شهر مراجعه می‌کنند. بازار ارومیه دارای یک راسته کامل پارچه فروشی است که انواع پارچه‌های زیبا و رنگین با هر سلیقه‌ای را می‌توانید از این بخش تهیه کنید.

راسته چاقو فروشان 

راسته چاقو فروشان در بازار ارومیه

کامل ترین مجموعه از انواع چاقو در این راسته موجود است. در راسته چاقو فروشان انواع چاقو، ساطور و … را به راحتی می‌توانید پیدا کنید.

راسته زرگرها

راسته زرگرها بازار ارومیه

راسته زرگرها مورد علاقه بانوان است. طلاهای این راسته بیشتر با سلیقه مردم ارومیه سازگاری دارد و معمولا مغازه‌های این راسته، مجموعه‌ای از طلاهای سنگین با ظاهری چشم گیر را دربرمی‌گردد.

راسته فرش‌فروشان

فرش مهم‌ترین و معروف‌ترین هنر ایرانی است. فرش‌های خوش نقش و نگار بازار ارومیه چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. در بازار ارومیه راسته فرش فروشان حس و حالی وصف نشدنی را به محیط بخشیده است. اگر طرفدار فرش‌های دستبافت هستید و در ارومیه زندگی می کنید، حتما به راسته فرش فروشان ارومیه سر بزنید.

معماری بازار ارومیه

معماری بازار ارومیه

بازار ارومیه در اوج سادگی، یکی از جذابیت‌ترین معماری‌ها را در کل ایران دارد. این بازار از سقف‌های گنبدی شکل پشت سر هم تشکیل شده است. تمامی راسته‌های بازار از طاق‌‌ها، گنبد‌ها و روزنه‌‌های متعددی ساخته شده است. در گذشته آثاری از گچ بری، نقاشی روی دیوار و کاشی کاری روی دیواره‌های بازار بود ولی در حال حاضر هیچ کدام از این‌ها وجود ندارد.

آدرس بازار ارومیه: ارومیه، بین خیابان امام و بعث

بازار دوشابچی خانا (بازار شیره فروشان)| از دیگر بازار‌های  قدیمی ارومیه

بازار دوشابچی خانا-ارومیه

از دیگر بازارهای قدیمی ارومیه می‌توان به بازار دوشابچی خانا معروف به بازار شیره‌فروشان اشاره کرد. این بازار در میدان ولایت ارومیه قرار دارد. بازار دوشابچی خانا مساحتی در حدود ۸۱ متر طول و ۵.۵ عرض دارد و مربوط به دوران صفویه است. دوشابچی خانا یکی از محله‌های قدیمی شهر ارومیه با بافتی کهن است. این محله از گذشته‌های دور محل فروش، فرآوری و نگه‌داری لوازم مورد نیاز دوشاب بوده است. نکته ای که حائز اهمیت می‌باشد این است که این مکان جزو مکان‌های دیدنی ارومیه به حساب می‌آید و در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسیده است.

جمع بندی

در این مقاله به صورت مفصل در مورد بخش‌های مختلف بازار ارومیه+بازار دوشابچی خانا صحبت کردیم. ارومیه مکان‌های تفریحی و مراکز خرید بسیاری دارد که در مقاله های قبلی به آنها اشاره شد. به طور کلی بهترین فصل برای سفر به ارومیه و خرید در بهار و تابستان است.  

۲ پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند