مفاخر و مشاهیر استان آذربایجان غربی+قسمت دوم

خانهمجله سیتادیوممجله سیتادیوممفاخر و مشاهیر استان آذربایجان...

مفاخر و مشاهیر آذربایجان غربی+قسمت دوم

همان‌طور که قولش را داده بودیم، با قسمت دوم مقاله مفاخر و مشاهیر استان آذربایجان غربی برگشتیم. از آن‌جایی که تعداد این انسان‌های ارزشمند زیاد است، در این مقاله به معرفی ادامه آنها می‌پردازیم.

حمید باکری (فرمانده سپاه پاسدار انقلاب سلامی ایران)

حمید باکری از مفاخر ارومیه

حمید باکری زاده ۱ آذر ۱۳۳۴، درگذشته ۶ اسفند ۱۳۶۲ از مشاهیر ارومیه و فرمانده سپاه پاسدار انقلاب اسلامی ایران بود که در عملیات‌های مهمی چون فتح المبین، والفجر ۲، بیت المقدس و…حضور داشتند. حمید باکری در جریان عملیات ولفجر ۱ آسیب شدیدی را متحمل شدند و سرانجام در خلال عملیات خیبر به شهادت رسیدند. یاد و نام این آزاده همیشه پا برجاست.

عبدالرحمان شرفکندی (نویسنده، شاعر)

عبدالرحمن شرفکندی از مشاهیر ارومیه

عبدالرحمان شرفکندی زاده ۲۵ فروردین ۱۳۰۰ در مهاباد، درگذشته ۲ اسفند ۱۳۶۹ در کرج، از مشاهیر ارومیه، شاعر، نویسنده، مترجم، فرهنگ‌نویس برجسته کشور بودند. از جمله مهم‌ترین آثار عبدالرحمان شرفکندی می‌توان به ترجمه کتاب قانون در طب ابن سینا از عربی به فارسی اشاره کرد. وی برنده جایزه لوح تقدیر و نشان زرین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی است.

هنریک مجنونیان (نویسنده، مترجم)

هنریک مجنونیان از مفاخر و مشاهیر ارومیه

هنریک مجنونیان، از مشاهیر ارومیه، زاده ۱۳۳۰ (ارمنی تبار) در گذشته ۱۴ مرداد ۱۳۹۹، نویسنده و مترجم فعال محیط زیست معاصر بودند. هنریک مجنونیان مولف بیش از ۵۰ جلد کتاب در زمینه محیط زیست بودند. بسیاری از شاگردان و دانشجویان هنریک مجنونیان، به مدارج علمی، تحصیلی و شغلی بالایی رسیده‌اند.

جواد محمدی‌نژاد (والیبالیست)

جواد محمدی نژاد از مشاهیر ارومیه زاده ۱۳۶۴، والیبالیست ایرانی است. وی از سال ۱۳۸۰ والیبال را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد و بعد از یک سال وارد تیم ملی نوجوانان شد.دو سال بعد به تیم ملی بزرگسالان دعوت شد.

جواد محمدی‌نژاد در تیم های معتبری چون صنام تهران، سایپا، آذرپیام ارومیه، پگاه ارومیه، فولاد ارومیه، هیئت والیبال ارومیه، گیتی پسند اصفهان، پیکان تهران و شهرداری رشت سابقه حضور داشته است.

فرزاد محمدی (فوتبالیست)

فرزاد محمدی از مشاهیر ارومیه زاده ۲۹ شهریور۱۳۶۸، بازیکن فوتبال ارومیه‌ای است که در باشگاه‌هایی چون باشگاه فوتبال ماشین‌سازی تبریز، باشگاه فوتبال کوثر لرستان، باشگاه فوتبال نفت مسجدسلیمان، باشگاه ورزشی داماش گیلان و باشگاه فوتبال مس کرمان بازی حضور داشته است.

سید محمدصادق محصولی (سیاستمدار)

صادق محصولی از مفاخر ارومیه-مشاهیر ارومیه

سید محمدصادق محصولی زاده ۱۳۳۸ از مشاهیر ارومیه، نظامی، سیاستمدار، سرمایه‌دار و مدیر ارشد اجرایی است. وی در دولت نهم به مدت یک سال از ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۸ در مقام وزیر کشور فعالیت می‌کرد. او در زمان جنگ ایران و عراق جز فرماندهان ارشد سپاه پاسداران بود و از سال ۱۳۹۹ تا کنون دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی است.

محمود محب (والیبالیست)

محمود محب زاده ۱۳۳۰ از مشاهیر ارومیه و بازیکن سابق تیم ملی والیبال ارومیه است. وی والیبال را از سنین نوجوانی در حدود ۱۶ سالگی آغاز کرد و در سن ۲۱ سالگی سرعتی زن دفاع میانی تیم ملی والیبال ایران شد. از افتخارات محمود محب می توان به کسب مقام قهرمانی ایران و چندین دوره نائب قهرمانی کشور اشاره کرد. وی در حال حاضر مدیر خانه والیبال ارومیه و مسئول کمیته پیشکسوتان والیبال در هیئت والیبال ارومیه است.

حسن محمدزاده(کارگردان، نویسنده)

حسن محمد زاده از مشاهیر ارومیه

حسن محمدزاده از مشاهیر ارومیه زاده ۱۳۱۶، کارگردان، نویسنده و مدرس سینمای اهل ایران و درگذشته دی ۱۴۰۱ است.

وی مدرک کارشناسی خود در رشته کارگردانی سینما را از دانشگاه کلمبیا آمریکا و تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه شیکاگو به پایان رساند. حسن محمدزاده سرانجام در سال ۱۳۵۱ در دانشکده هنرهای زیبا به تدریس مشغول شد.

جمع بندی

در این مقاله سعی بر این شد تا ادامه مشاهیر ارومیه را به شما معرفی کنیم. در واقع تعداد این انسان‌های ارزشمند بسیار بالاست و نیاوردن نام برخی از آنها در طی این دو مقاله به منزله کم اهمیت جلوه دادن این افراد نیست. امید است که با خواندن این مقاله نه تنها با این افراد بیشتر آشنا شویم بلکه به ارزش وجودی آنها چه در زمان حیات چه پس از آن پی برده و وجود و یادشان را گرامی بداریم.

۷ پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند