مفاخر و مشاهیر استان آذربایجان غربی+ قسمت اول

خانهمجله سیتادیوممجله سیتادیوممفاخر و مشاهیر استان آذربایجان...

مفاخر و مشاهیر آذربایجان غربی

مفاخر و مشاهیر در هر کشوری، نقشی مهم و اساسی در بالا بردن سطح فرهنگی، علمی، هنری و اجتماعی آن جامعه دارند. هر شهر و دیاری معمولا انسان‌هایی دارد که سالها به دلیل ایجاد یک الگوی مناسب در زندگی شخصی و جامعه، به آنها افتخار شده است. در قسمت اول از سلسله مقالات سریالی قصد داریم تا مهم‌ترین مشاهیر و مفاخر  استان آذربایجان غربی را به شما معرفی کنیم.

لازم به ذکر است که هیچ اولویت بندی در این لیست وجود نداشته و به صورت تصادفی در هر مقاله به عزیزانی از این لیست بلند بالا پرداخته شده است.

مهدی باکری (فرمانده سپاه در دوران جنگ تحمیلی)

مهدی باکری-مفاخر ارومیه

مهدی باکری (زاده ۳۰ فروردین ۱۳۳۳ – شهادت ۲۵ اسفند ۱۳۶۳) از مفاخر آذربایجان غربی و جزو فرماندهان سپاه پاسداران بودند که در خلال جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند. باکری در عملیات‌های مهمی همچون رمضان، بیت‌المقدس، والفجر، فتح المبین، مسلم بن عقیل حضور مؤثری داشتند. باکری قبل از حضور در میدان جنگ، شهردار ارومیه بود. روحش شاد و راهش پر رهرو.

داود آزاد (موسیقیدان)

داوود ازاد-موسیقی دان

داود آزاد زاده ۱۳۴۲ در ارومیه، جزو افراد شناخته شده در استان آذربایجان غربی در حیطه موسیقی است که در سن بیست سالگی، یادگیری موسیقی را آغاز نموده است. جالب است بدانید که این موسیقی دان مشهور تا به حال هیچ استادی نداشته و علاوه بر نوازندگی، آثاری از خوانندگی هم از خود به جای گذاشته است. داود آزاد بالای ۳۰۰ کنسرت در کشورهای مختلفی چون ایران، هند، اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و استرالیا برگزار کرده‌است. وی به موسیقی تلفیقی علاقه بسیاری دارد. داود آزاد در بسیاری از فستیوال‌های بین‌المللی موسیقی شرکت کرده است.

از جمله آثار داود آزاد می توان به آلبوم‌های زیر اشاره کرد:

  • آلبوم “مکتب تار تبریز” یادواره بیگجه‌خانی
  • آلبوم “آی ایشیقی” قطعات آذری با تار ایرانی
  • آلبوم “در بهار امید” تصنیف نوازی سنتی
  • آلبوم “به یاد هرمزی” یادواره سعید هرمزی
  • آلبوم “نورجان”
  • آلبوم “می بی‌رنگی”
  • آلبوم “کوی تو”
  • آلبوم “در میخانه”
  • آلبوم “لیلی‌نامه”
  • آلبوم “دیوان شمس و باخ”
  • آلبوم “توهمه، ماهیچ”
  • آلبوم “می صوفی افکن کجا می‌فروشند”
  • آلبوم “تو مست تری یا من”

صفیه آقاجانی (بازیگر)

صفا اقا جانی-مشاهیر ارومیه

صفیه آقاجانی زاده ۱۳۳۵ در ارومیه، از مشاهیر بازیگری آذربایجان غربی است. صفیه آقاجانی در آثار هنرمندان مشهوری چون حمید سمندریان، سیروس مقدم، سعید سلطانی، حسن فتحی، حسین سهیل زاده و… ایفای نقش کرده است. این بازیگر همچنین در آثار سینمایی و تلویزیونی خاطره انگیزی چون تمام وسوسه‌های زمین، دو عروس، میگرن، به همین سادگی، آب نبات چوبی و ده‌ها سریال تلویزیونی دیگر بازی کرده است.

معصومه آقاجانی (بازیگر)

مفاخر و مشاهیر آذربایجان غربی

معصومه آقاجانی زاده ۲۵ تیر ۱۳۳۸ در ارومیه، بازیگر تئاتر، سینما و دوبلور، از مشاهیر حرفه بازیگری در آذربایجان غربی است. وی دانش‌آموخته دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران است. این هنرمند محبوب و قدیمی در آثار سینمایی چون پسر ارشد من، مسیح، خانه‌ای در شن، از صمیم قلب، لژیون، جاده عشق و توطئه ایفای نقش کرده است. معصومه آقاجانی خواهر صفیه آقاجانی است.

امیر آقایی (بازیگر)

مفاخر و مشاهیر ارومیه

امیرآقایی زاده ۱۰ مرداد ۱۳۵۴ در ارومیه از مشاهیر بازیگری و نویسندگی آذربایجان غربی است. وی در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی بسیاری ایفای نقش کرده است. برجسته ترین نقش وی در فیلم سینمایی بدون تاریخ، بدون امضا است که نامزد دریافت سیمرغ بلورین به عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره فجر شده است. این بازیگر ارومیه‌ای همچنین در فیلم سینمایی شنای پروانه، برنده دریافت سیمرغ بلورین برای نقش مکمل مرد شد.

سجاد آیدنلو (نویسنده و استاد دانشگاه)

سجاد ایدنلو-مشاهیر آذربایجان غربی

سجاد آیدنلو از مشاهیر معاصر آذربایجان غربی است که شاهنامه شناس و استاد تمام دانشگاه ارومیه است. این نویسنده معاصر در حدود شانزده کتاب و حدود ۲۰۰ مقاله در حوزه شاهنامه شناسی منتشر کرده است. آیدانلو در بیش از صد همایش در شهرها و دانشگاه‌های گوناگون در مورد شاهنامه و ادبیات حماسی ایران سخنرانی کرده است. آیدنلو در سال ۱۳۹۹ در سن ۴۰ سالگی توانست به عنوان جوان‌ترین فرد، رتبه استاد تمامی در رشته زبان و ادبیات فارسی را به دست آورد.

آنوشاوان هاروتیونیان (بازیگر)

آنوشاوان هاروتیونیان-بازیگر قدیمی فیلم های ایرانی

آنوشاوان هاروتیونیان از مشاهیر قدیمی آذربایجان غربی است که در سال ۱۲۸۶ خورشیدی در یک خانواده ارمنی در ارومیه متولد و در سال ۱۳۵۰ خورشیدی درگذشت. هاروتیونیان فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۰۸ با گروه تئاتر ارومیه آغاز کرده است. نخستین و مهم ترین تجربه سینمایی این هنرمند فیلم “وسوسه شیطان” به کارگردانی محمد زرین دست بود.

حبیب‌الله آقازاده (سیاست‌مدار)

حبیب‌الله آقازاده متولد ۱۲۶۲ در ارومیه و درگذشته در ۱۳۳۹، روزنامه نگار و سیاستمدار معاصر ایرانی است. وی مؤسس هیأت نشر معارف در سال ۱۳۲۸ است. وی با افشا کردن ماهیت روس‌ها در نشریه خود، تحت تعقیب قرار گرفت و به سفارت عثمانی پناهنده شد و در سال ۱۳۰۷ نماینده مجلس مؤسسان شد.

جمع بندی

هدف از نگارش این مقاله علاوه بر معرفی و آشنایی با مشاهیر استان آذربایجان غربی، ارج نهادن به انسان‌هایی است که اثری ارزشمند از خود به جای گذاشته‌اند. قطعا آوردن نام تمامی این افراد در یک مقاله نمی‌گنجد، پس با مقاله بعدی مفاخر و مشاهیر ارومیه همراه ما باشید.

۵ پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند