جاذبه های طبیعت گردی ارومیه

خانهمجله سیتادیوممجله سیتادیومجاذبه های طبیعت گردی ارومیه

طبیعت گردی در ارومیه

ارومیه شهری است با طبیعت بی‌نظیر که مقصد گردشگران بسیاری از جاهای مختلف است. سفر به ارومیه، بدون شک یکی از سفرهای پرخاطره و ماجراجویانه خواهد بود که تا مدت‌ها به یادتان خواهد ماند. اطراف ارومیه پر از کوه‌های سر به فلک کشیده و طبیعت سرسبزی است که در فصل بهار و تابستان، زیبایی‌اش دوچندان می‌شود. در این مقاله قصد داریم از طبیعت اورمیه برایتان بگوییم تا بتوانید با دیدی باز به ارومیه سفر کرده و از طبیعت‌گردی ارومیه لذت کامل را ببرید. اولین جاذبه طبیعت‌گردی ارومیه کوه‌های ارومیه است.

کوه، دره و غارهای ارومیه

کوههای ارومیه

کوه‌های ارومیه از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری است که تعداد آنها کم نیست و هرساله در فصل‌های مختلف سال کوهنوردان زیادی را به خود جذب می‌کند. ارومیه به طور کلی منطقه سردسیری است؛ به همین دلیل کوه‌های ارومیه در فصل تابستان نیز گاهی اوقات دارای برف هستند. از ارتفاعات اطراف ارومیه می‌توان به سیرداغی تا دالامپر، قیز قلعه، ترشک، قوش قیه سی، علی پنجه سی، بز داغی، ساری داغ، ماه داغی، کوه چهل مر شهیدان، کمال، زیناتابوتان، کتول، کوه ساری داش و کوران داغی اشاره کرد. در ادامه می‌خواهیم چند مورد از مهم‌ترین کوه‌های ارومیه را به عنوان راهنمای سفر برای علاقه‌مندان به کوهنوردی، معرفی نماییم.

دالامپر

کوه‌های دالامپر وسعت زیادی از خاک سه کشور ایران، عراق و ترکیه را دربرمی‌گیرد و در نقطه صفر مرزی این سه کشور قرار دارد. کوه دالامپر در ایران، اطراف ارومیه قرار دارد که البته، دریاچه دالامپر هم در مجاورت آن است.

چهل مر شهیدان

یکی از قله‌های مرتفع ارومیه که بر روی یک خط الرأس شمالی قرار گرفته است، قله چهل مر شهیدان است. این قله دارای ارتفاع ۳۰۲۴ متری است که در واقع مزار ۴۰ مرد شهید متعلق به صدر اسلام است. بهتر است برای صعود به این قله که از جاذبه‌های طبیعت بکر ارومیه است،  با یک تیم کوهنوردی حرفه‌ای هماهنگ شوید. طبیعت بکر و منظره‌های جذاب کوه چهل مر شهیدان، طرفداران زیادی دارد که برای صعود به آن، نیاز به یک برنامه ۳ روزه خواهید داشت که مبدا اصلی آن از روستای جرمی است.

سیر (سیر داغی)

یکی دیگر از کوه‌هایی که در فاصله دو کیلومتری جنوب غرب ارومیه قرار دارد، کوه سیر یا سیرداغی است. این کوه جزو کوه‌هایی است که همه افراد با هر توانی به دلیل شیب مناسب و امنیت، به راحتی می توانند به آن صعود کنند. در مسیر رسیدن به کوه امکاناتی چون سرویس بهداشتی، کافه و رستوران و پارکینگ قرار دارد.

جوودلر داغی:

این کوه با ارتفاغ ۱۴۴۰ متر در شمال غربی شهر ارومیه قرار دارد. کوهنوردان معمولا در آخر هفته ها برای صعود جوودلر داغی را انتخاب می‌کنند.

قیزممسی (کوه قیز قلعه) :

کوه‌های قیزممسی از جاذبه‌های طبیعت‌گردی ارومیه و جز معروف ترین کوه های ارومیه است که دارای ۱۶۶۳ متر ارتفاع و در جنوب شرقی ارومیه قرار دارد.

کوه ترشک :

کوه ترشک یکی دیگر از کوه‌های ارومیه است که در ۷.۵ کیلومتری شهر ارومیه قرار گرفته است.

قوش قیه سی :

کوه قیه سی در فاصله ۸.۵ کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد.

علی پنجه سی :

کوه پنجه سی یکی از کوه‌های بی‌نظیر ارومیه است که در ۹.۴ کیلومتری این شهر قرار گرفته است.

بز داغی :

بزداغی از کوه‌های معروف ارومیه است که در ۱۲ کیلومتری ارومیه قرار دارد.

دره قاسملو

دره قاسملو-جاذبه طبیعت گردی ارومیه

دره قاسملو یکی از جاذبه‌های طبیعت گردی ارومیه است که با نام های دیگری از جمله دره شهدا و خان دره سی نیز شناخته می‌شود. این دره در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه واقع شده است و با مناظر زیبا و بکری که دارد انتخاب بیشتر طبیعت گردان است. دره قاسملو یک چشمه زلال و آبشاری به ارتفاع ۱۵ متر دارد که بر زیبایی آن افزوده است. بهترین تایم سفر به دره قاسملو فصل بهار و تابستان است.

غار تمتمه

غار تمتمه-جاذبه طبیعت گردی ارومیه

غارها جز مکان‌های طبیعی مرموز و جذابی هستند که بیشتر افراد علاقه‌مند به بازدید از آنها هستند. غار تمتمه یکی از جاذبه های طبیعت گردی ارومیه است که در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر ارومیه است. از این غار آثار بسیاری کشف شده است که درباره سکونت انسان است و به دوره پارینه سنگی برمی‌گردد. نکته دیگری که مورخان در مورد این غار به نتیجه رسیده اند این است که غار تمتمه جز قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های انسان‌ها است.

روستاهای ارومیه

روستاهای ارومیه-گردشگاه های ارومیه

ارومیه روستاهای سرسبز و زیبایی دارد که علاوه بر ویژگی‌های منحصربه فردی که دارند از طبیعت زیبایی نیز برخوردارند. در ادامه مقاله قصد داریم معروف‌ترین و زیباترین روستاهای ارومیه را به شما معرفی کنیم.

روستای انگنه ارومیه

روستای انگنه یکی از جاذبه‌های طبیعت‌گردی ارومیه است که در نزدیکی دریاچه ارومیه و از توابع بخش نازلو است. در اطراف این روستا معدن نمکی قرار دارد که سالانه مقدار زیادی نمک از آن برداشت می‌شود. آب انگنه از نازلوچای و چشمه تامین می‌شود و محصولات آن غلات، توتون، چغندر و حبوبات است.

روستای راژان ارومیه

روستای راژان-طبیعت گردی ارومیه

روستای راژان از توابع سیلوانا است و در مکانی مرتفع نسبت به بخش‌های دیگر قرار دارد به همین دلیل در فصل زمستان بسیار سرد می‌‌شود و موجب راهبندان‌های مکرر در تپه کوی زَر پیش می‌آید.

روستای راژان یکی از جاذبه‌های طبیعت‌گردی ارومیه است که دارای امکانات ویژه‌ای چون مخابرات، دفتر پست، تالار پذیرایی، کتابخانه عمومی، دفاتر پیشخوان، نانوایی، اداره آموزش و پرورش، اداره ثبت احوال و .. است، به همین دلیل مقصد خوبی هم برای گردشگران و هم اهالی روستا است.

روستای بند

روستای بند یکی از جاذبه‌های طبیعت‌گردی ارومیه است که در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی ارومیه قرار دارد و از طبیعت فوق‌العاده چشمگیر و بی‌نظیری برخوردار است. روستای بند در کنار رودخانه شهرچای قرار گرفته و قدمتی بیش از ۳ قرن دارد. خانه‌های این روستا دارای بافتی بسیار قدیمی هستند و مصالحی چون چوب، خشت، آجر و گل در ساخت آنها به کار رفته است. روستای بند به دلیل ویژگی‌های جذابی که دارد هرساله مقصد گردشگران است و به عنوان یکی از تفرجگاه‌های ارومیه شناخته می‌شود.

اگر قصد دارید از سایر جاذبه‌های طبیعی نزدیک این منطقه دیدن کنید، باید بگوییم که دره‌ای در روستای راژان وجود دارد که انواع گونه‌های جانوری چون بزکوهی را در خود جای داده است که اخیرا به دلیل شکارهای غیرقانونی تنها تعداد کمی از این بزهای کوهی در این منطقه مانده‌اند.

روستای نازلو

گردشگاه نازلو

تفرجگاه نازلو یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعت‌گردی ارومیه است که در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال ارومیه واقع شده است و دارای چشم‌اندازی جذاب، زیبا و آب و هوای عالی است.

رودخانه پرآب نازلو جاذبه اصلی این منطقه است که در تمام فصول پرآب است و هرساله گردشگران بسیاری را از جاهای مختلف ایران به خود جذب می‌کند.

از دیگر جاذبه‌های روستای نازلو می توان به غار تمتان، سد نازلوچای، باغات انگور، باغات سیب و مسجد روستای نازلو اشاره کرد.

روستای سیلوانه

روستای سیلوانه-ارومیه گردی

سیلوانه یکی از تفرجگاه‌های ارومیه است که در فاصله ۳۰ کیلومتری غرب ارومیه در دامنه کوه‌های مرتفع و بلند دقیقا نزدیک به خط مرزی ایران و ترکیه قرار دارد. سیلوانا ریشه ایتالیایی دارد و به معنای بهشت است.

سیلوانا منطقه ایست خوش آب و هوا که به اکسیژن ارومیه معروف است. جالب است بدانید که زبان مردم سیلوانا کردی و مذهب آنها عموما شافعی است.

منبع درآمد مردم سیلوانا غالبا از فروش صنایع دستی ارزشمند از جمله گلیم، جاجیم و نوعی پوشاک ساده است. همچنین محصولات دامی و لبنی نیز از دیگر روش‌های درآمدی مردم سیلوانا است.

اگر هنوز لذت نفس کشیدن در منطقه‌ای سراسر اکسیژن را حس نکرده اید سیلوانا می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب شما برای رفتن به یک سفر ایده آل باشد

روستای باراندوز

روستای باراندوز-روستاهای ارومیه

روستای باراندوز به سیب‌های خوش عطر و خوشمزه معروف است. در واقع می‌توان گفت روستای باراندوز سرزمین سیب‌های بهشتی است. بیشتر مردمی که به ارومیه سفر می‌کنند حتما یک شب را برای اقامت به روستای باراندوز می‌روند. علاوه بر سیب‌های بی‌نظیرش طبیعت فوق‌العاده ای داره که از دیدن آن سیر نخواهید شد. این مکان همچنین لوکیشنی خاص برای عکاسی است.

روستای باراندوز در دل خودش جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز دارد که از جمله می‌توان به کلیسا سیر، آبشار سوله دوکل، تفرجگاه بند و دیگر مکان‌های دیدنی اشاره کرد

پارک‌ جنگلی ارومیه

پارک جنگلی شیخ تپه ارومیه، پارکی نسبتا قدیمی و سرسبز است که بر فراز ارتفاعات نزدیک به شهر ارومیه و در جنوب شرقی این شهر قرار گرفته است. این پارک نزدیک به ۴۴ هکتار وسعت داشته و در میدان انتهایی آن پارک خوشه انگوری قرار گرفته که نماد شهر ارومیه محسوب می‌شود. علت نام‌گذاری این پارک نزدیکی آن به یک تپه باستانی است که دارای هفت لایه تاریخی از دوره‌های مختلف است و به دوره مادها برمی‌گردد. این تپه در حال حاضر به دلیل توسعه شهری از بین رفته و هیچ اثری از آن نیست. پارک جنگلی شیخ تپه محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی ارومیه و دارای شهربازی برای کودکان و بزرگسالان است. وجود درخت‌های کهن باعث ایجاد طبیعت سرسبز شده به همین دلیل خانواده معمولا برای پیکنیک و برخورداری از آب و هوای عالی به پارک جنگلی شیخ تپه می‌روند تا لحظاتی پر از حس سلامتی و شادابی را تجربه کنند. لازم به ذکر است که شهرداری ارومیه قصد دارد بخشی از وسعت این پارک را تا ۲۰۰ هکتار گسترش دهد.

آبشارهای ارومیه

آبشارهای ارومیه

از دیگر جاذبه‌های ارومیه آبشارهای آن است. که در ادامه قصد داریم چند تا از مهم‌ترین آبشارهای ارومیه را معرفی کنیم.

سوله دوکل ارومیه یا دیزج

آبشار سوله دوکل

آبشار سوله دوکل ارومیه یکی از معروف‌ترین و بلندترین آبشارهای ایران است که منظره بی‌نظیری دارد که هرساله به ویژه در فصول بهار و تابستان گردشگران زیادی به این منطقه سر می‌زنند.

آبشار شملکان

آبشار شملکان

یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعت گردی ارومیه است که با شروع فصل بهار بسیار پرآب و زیبا می‌شود. حرکت آب از بین صخره‌ها منظره وصف نشدنی را به وجود می‌آورد. این آبشار در روستای شملکان قرار گرفته و طبیعتی بی‌نهایت زیبا و سرسبز دارد.

آبشار سلوک

آبشار سولک

این آبشار در روستای سلوک در حدود ۲۳ کیلومتری ارومیه بر روی تپه‌های زیبا و سرسبز مرز ایران و ترکیه واقع شده است. این منطقه محل مناسبی برای برپایی کمپ‌های طبیعت‌گردی است.

جاذبه‌های آبی ارومیه

ارومیه دریاچه‌های زیبایی دارد که کوهستانی بودن محیط آن زیبایی‌اش را دوچندان کرده و آب و هوای دلچسبی را به ارمغان آورده است. به همین دلیل هرساله مسافران و گردشگران بسیاری برای دیدن جاذبه‌های طبیعی ارومیه به این شهر سفر می‌کنند. در ادامه شما را با ۳ تا از جاذبه‌های آبی معروف ارومیه آشنا خواهیم کرد.

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه

حتما همه شما نام دریاچه ارومیه را شنیده‌اید. این دریاچه مهم‌ترین جاذبه آبی ارومیه اس که در شمال غربی ایران قرار دارد. زیبایی و شکوه این دریاچه به حدی است که سالانه تعداد بسیاری گردشگر به این منطقه برای بازدید از آن سفر می‌کنند. متاسفانه اخیرا به دلایل متعددی چون کاهش میزان باران، گرم شدن هوا و … سبب خشکی دریاچه ارومیه شده است.

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو-طبیعت گردی در ارومیه

یکی از دریاچه‌های زیبای ارومیه، دریاچه مارمیشو است. این دریاچه کوهستانی به دلیل زیبای بی‌اندازه‌ای که دارد جزو محبوب‌ترین مکان‌ها برای گردشگران است.

جالب است بدانید که این دریاچه در نزدیکی دریاچه ارومیه واقع شده است و تا قبل از خشک شدن دریاچه، گردشگران کمتری از مارمیشو دیدن می‌کردند و کمتر شناخته شده بود. در حال حاضر مارمیشو جزو جاذبه‌های آبی پرطرفدار ارومیه است و یکی از بهترین مکان‌ها برای طبیعت‌گردی است.

دریاچه دالامپر یا مام شیخ

دریاچه دالامپر-طبیعت ارومیه

یکی دیگر از دریاچه‌های بی‌نظیری که درمنطقه کوهستانی ارومیه قرار دارد دریاچه دالامپر است که در زبان محلی به آن مام شیخ هم می‌گویند. این دریاچه در کوه دالامپر که یکی از نقاط خوش آب و هواست، قرار دارد. کوه دالامپر در یک نقطه مرزی واقع در مرز ایران، عراق و ترکیه واقع شده است.

از پوشش گیاهی این منطقه می‌توان به بادام کوهی و آلبالوی وحشی اشاره کرد که به پوشش گیاهی زاگرس بسیار شباهت دارد. بهترین زمان سفر به دالامپر در فصل بهار است.

جمع بندی

طبیعت‌گردی در ایران یکی پرطرفدارترین انواع سفر است. طبیعت‌گردان معمولا به دنبال کشف جاهای جدید برای اقامت، پیمایش و گردش هستند. ارومیه پر از جاذبه‌های طبیعت‌گردی است که تفرجگاه‌های فوق‌العاده بی‌نظیر و چشمگیری دارد. با این مقاله سعی کردیم لیست کاملی از جاذبه‌های طبیعت‌گردی ارومیه را برایتان شرح دهیم. در برخی از این مکان‌ها به معنای واقعی می‌توان اکسیژن خالص را تنفس کرد. همچنین برای اطلاع از دیگر جاهای دیدنی ارومیه می‌توانید مقاله جاهای دیدنی ارومیه را مطالعه کنید.

۱۰ پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند

شاید به این مطالب هم علاقه داشته باشید